Kako je jedan od učenika doživio Isusov Uskrs
Nijedan se od učenika nije tako mirno, razborito i zaufano ponio prema Isusovoj patnji, smrti i uskrsnuću kao Ivan apostol. U četvrtom Evanđelju spominje se barem pet puta „učenik koga je Isus ljubio“ (Iv 13,23; 19,24.35; 20,2; 21,7) i „drugi učenik“ (Iv 18,18; 20,3. 4.8). U staro doba nije bilo dvojbe da je riječ o Ivanu evanđelistu. Od polovice 19. stoljeća moderni sumnjivci o tome nabacuju pretpostavke koje običnu vjerniku ne mogu pasti na pamet. A glavni im je razlog u tome što je karakter Ivanov u sinoptičkim Evanđeljima različit od karaktera ljubljenoga učenika u četvrtom Evanđelju. Zar Isus nije moćan svojom milošću mijenjati ljudske mentalitete? Zar ne može Ivan od mlada netolerantna učenika i „sina groma“ (Mk 3,17) postati miran i tolerantan apostol ljubavi?
Povlašten. Ivan je bio član izabrane Trojke s Isusom, a sve su prilike da je bio čovjek potpuna Isusova povjerenja. Zajedno s drugom dvojicom učenika, Petrom i Jakovom, nazočio je Isusovu Preobraženju na Taboru (Mk 9,2). U posljednjim Isusovim danima Ivana nalazimo zajedno s Petrom kako ih je Isus poslao da pripreme pashalnu večeru za Gospodina i njegove učenike (Lk 22,8). Prisustvovao je Isusovoj Muci u Getsemaniju (Mk 14,33).
Poznanstvo s Kajfom. U Ivanovu Evanđelju (18,15-16) čitamo kako su one noći Petar i „drugi učenik“ – „poznat s velikim svećenikom“ - došli pred vrata Kajfina, ali vratar nije pustio Petra nego samo drugoga učenika. Katolička je tradicija u Svetoj Zemlji da je u jednoj jeruzalemskoj ulici bila kuća sinova Zebedejevih koji su ribu iz Genezareta prodavali u Jeruzalemu, čak i velikim svećenicima. Odatle valjda poznanstvo Ivana i velikoga svećenika.
Na Posljednjoj večeri do Isusa. U stara vremena ljudi nisu sjedili za stolom u blagovaonici kao mi danas, nego malo nagnuti na lijevu stranu, naslonivši se na lakat, a desnom rukom jeli. A ljevoruci obratno. Može to biti smiješno, ali tako je bilo i na Posljednjoj i na svakoj večeri. Ljubljeni učenik na Posljednjoj se večeri naslonio Isusu na grudi, tako da ga je Petar mogao zamoliti da upita Isusa tko će ga izdati (Iv 13,21-25).
Gospin „sin“. On je jedini od apostola pratio Isusa na njegovu Križnom putu, na Kalvariju, u smrt. Isus je povjerio svoju Majku ljubljenom učeniku koji je stajao pod križem. „Kad Isus vidje majku i kraj nje učenika koga je ljubio, reče majci: 'Ženo, evo ti sina!' Zatim reče učeniku: 'Evo ti majke!' I od toga časa uze je učenik k sebi“ (Iv 19,26-27). Dva su razloga zašto je Isus predao svoju Majku Ivanu: prvo, njegova druga „braća“ i rođaci „nisu vjerovali u njega“ (Iv 7,5). Onaj tko ne vjeruje, kako u njega Isus može imati povjerenja? Drugo, Ivan je učenik koji je na poseban način ljubio svoga Učitelja. Na Isusovu ljubav odgovorio je posebnom ljubavlju. To znači, ne daje se povjerenje onomu tko je bliži po krvi, nego onomu tko je prvi po vjeri i ljubavi. Ivan je ljubio Isusa svim umom svojim i svim bićem svojim. Njemu Isus povjerava ono što je imao najdragocjenije na ovome svijetu: svoju rođenu Majku. Ivan je doista svaki onaj koji ljubi Isusa na osobit način. I tko Isusa ljubi, njemu Isus povjerava ono što mu je najdraže. Pravi Isusov učenik uvijek je i pravi štovatelj Marijin.
Ljubljeni je učenik prvi stigao na Isusov grob. Nakon što mu je Magdalena kazala, dotrčao je, zastao pred grobom i, iz poštovanja, pustio prvoga Petra da uđe. A kada je taj učenik ušao, odmah je povjerovao (Iv 20,1-10). Prvi svjedok Isusova Uskrsnuća! I prvi je prepoznao uskrsloga Isusa na Genezaretskom jezeru (Iv 21,7). Ljubljeni je učenik bio na obali jezera kada se Isus ukazao i pretkazao budućnost Petru i tomu učeniku (Iv 21,24).
Sveti ga Pavao spominje kao jednoga od stupova prve Crkve (Gal 2,9).
Zajedno s „ljubljenim učenikom“ vjerujemo u Isusovo uskrsnuće koje je i nama jamstvo da ćemo tjelesno uskrsnuti: pravednici na život vječni, nepravedni na osudu vječnu. Neka nas uskrsli Gospodin svojom uskrsnom milošću prati na našem vjerničkom putovanju!
Mostar, na Josipovo 2018.
+ Ratko Perić, biskup